Oczyszczacz powietrza Sharp KC-A50EUW. Czy warto kupić?

Katarzyna Wnuk

Katarzyna Wnuk

5 minut czytania

Sharp KC-A50EUW to oczyszczacz powietrza wyprodukowany przez japońską firmę Sharp, której sprzęt elektroniczny sprzedawany jest obecnie niemal na całym świecie. Pochodzi z serii KC-A, złożonej z trzech oczyszczaczy i nawilżaczy powietrza, wyposażonych w system jonizacji Plasmacluster. Czy to urządzenie dobrze spełnia wszystkie swoje funkcje?

Cena Sharp KC-A50EUW  1899 zł (link do Ceneo.pl)

Oczyszczanie i nawilżanie powietrza

Oczyszczacz powietrza z nawilżaczem Sharp KC-A50EUW został wyposażony w:

  • filtr wstępny, który zatrzymuje duże zanieczyszczenia, np. sierść i kurz,
  • filtr węglowy, odpowiedzialny za usuwanie formaldehydu i innych gazów oraz brzydkich zapachów,
  • filtr HEPA klasy H13, który pochłania cząsteczki pyłów zawieszonych, alergeny oraz wiele bakterii i wirusów,
  • jonizator Plasmacluster, który wspomaga walkę z bakteriami i wirusami, a zarazem daje efekt odświeżenia powietrza.

Dodatkowo w urządzeniu znalazł się filtr nawilżacza, który eliminuje z wody kamień, osad i mikroorganizmy. Nawilżanie powietrza odbywa się przy wykorzystaniu technologii ewaporacji

W całej serii KC-A znajduje się impregnowany filtr węglowy, który producent zaleca myć w wodzie.

Funkcję jonizacji można w każdej chwili wyłączyć.

Cena i żywotność filtrów

  • Filtr HEPA FZ-A51HFRod 469 zł, żywotność do 10 lat (w wielu regionach Polski może być krócej, np. 2-3 lata)
  • Filtr węglowy FZ-A51DFRod 179 zł, żywotność do 10 lat (w wielu regionach Polski może być krócej, np. 2-3 lata)
  • Filtr nawilżający FZ-A61MFRod 276 zł, żywotność do 10 lat (w wielu regionach Polski może być krócej, np. 2-3 lata)

Tryb pracy i eksploatacja

Sharp KC-A50EUW pracuje w trzech prędkościach, a przepływ powietrza wynosi na nich odpowiednio 60, 216 i 306 m³/h. Oczyszczacz został wyposażony w czujniki kurzu, temperatury, wilgotności i zapachów. Dzięki temu jest w stanie działać w trybie automatycznym, w którym dostosowuje swoje ustawienia do stanu powietrza. Ponadto urządzenie ma wskaźniki jakości powietrza, które informują o jego czystości, nawilżeniu i temperaturze. 

Maksymalna wydajność nawilżania Sharpa KC-A50EUW wynosi 600 ml, a zbiornik na wodę ma pojemność 3,6 l. Urządzenie sygnalizuje konieczność napełnienia go. Nie zabrakło tu higrostatu, umożliwiającego ustawienie optymalnego poziomu nawilżenia. Co bardzo ważne, można wyłączyć nawilżacz i korzystać tylko z funkcji oczyszczania

Oczyszczacz powietrza Sharp KC-A50EUW ma też inne ciekawe udogodnienia, taki jak:

  • wskaźnik zużycia filtrów – informuje o potrzebie wymiany filtrów,
  • blokada rodzicielska – zapobiega niepożądanej zmianie ustawień przez dzieci,
  • Ion Shower – program intensywnej jonizacji,
  • Funkcja Pollen – czujnik staje się bardziej wrażliwy na zanieczyszczenia, aby jeszcze szybciej wykrywać i usuwać pyłki roślinne.

Sharp KC-A50EUW vs KC-D50EUW vs KC-G50EUW/EUH

ModelSharp KC-A50EUWSharp KC-D50EUWSharp KC-G50EUW/EUH
Cena (zł)189918992499
Technologie oczyszczania
  • filtr wstępny
  • filtr węglowy (zmywalny)
  • filtr HEPA H13
  • jonizator Plasmacluster
  • filtr nawilżacza
  • filtr wstępny
  • filtr węglowy
  • filtr HEPA H13
  • jonizator Plasmacluster
  • filtr nawilżacza
  • filtr wstępny (wychwytujący drobniejsze zanieczyszczenia niż w starszych seriach)
  • filtr węglowy z żelem krzemionkowym
  • filtr HEPA H13
  • jonizator Plasmacluster
  • filtr nawilżacza (o podwyższonej wytrzymałości)
Wydajność oczyszczania (m³/h)60, 216, 30660, 186, 30660, 180, 306
Wydajność nawilżania (ml/h)600600450
Pojemność zbiornika na wodę (l)3,62,52,5
Maksymalna powierzchnia pracy (m²)38,2538,2538,25
Rodzaj czujników
  • kurzu
  • wilgotności
  • temperatury
  • kurzu
  • nieprzyjemnego zapachu
  • wilgotności
  • temperatury
  • PM2,5
  • kurzu
  • nieprzyjemnego zapachu
  • temperatury
  • wilgotności
  • światła
Tryby i funkcje
  • tryb auto oczyszczania
  • tryb auto nawilżania (higrostat)
  • wskaźnik zużycia filtrów
  • wskaźnik braku wody w nawilżaczu
  • Funkcja Pollen
  • Ion Shower
  • tryb auto oczyszczania
  • tryb auto nawilżania (higrostat)
  • wskaźnik zużycia filtrów
  • wskaźnik braku wody w nawilżaczu
  • Funkcja Pollen
  • Ion Shower
  • Auto Louver
  • Advanced Auto
  • Auto Restart
  • timer
  • tryb auto oczyszczania
  • tryb auto nawilżania (higrostat)
  • wskaźnik zużycia filtrów
  • wskaźnik braku wody w nawilżaczu
  • Funkcja Pollen
  • Ion Shower
  • Auto Louver
  • Advanced Auto
  • Auto Restart
  • timer
  • Spot Mode
Głośność pracy (dB)16, 41, 4923, 43, 5519, 47, 52
Pobór energii elektrycznej (W)4,3, 18, 427, 20, 496,5, 14, 33
Dostępne kolorybiałybiały,biały, grafitowy
Wymiary (cm)39,9 x 27,3 x 60,339,9 x 23 x 61,536,2 x 37 x 66
Waga (kg)7,97,99,2

Wygląd

Sharp KC-A50EUW to jeden z mniejszych modeli tej serii, ale nie można uznać go za małe urządzenie, ponieważ jego wymiary wynoszą 39,9 x 27,3 x 60,3 cm. Mimo to dobrze się prezentuje, co jest zasługą jego eleganckiej obudowy i minimalistycznych kształtów.

Parametry techniczne Sharp KC-A50EUW

MarkaSharp
ModelKC-A50EUW
Cena1899 zł
Maks. CADR lub przepływ powietrza [m³/h]306
Zalecana maks. powierzchnia [m²]*38,25
Zalecana maks. kubatura [m³]95,62
Głośność [dB]16, 41, 49
Pobór mocy [W]4.3, 18, 42
Liczba prędkości wentylatora3
Filtr wstępnytak
Filtr HEPAH13
Skuteczność wg klasyfikacji filtra HEPA99,97%
Filtr węglowytak
Żywotność filtrówdo 10 lat
Waga [kg]7,9
Gwarancja2 lata

* przyjmujemy, że na każdy 1 m² pomieszczenia o wysokości wynoszącej 2,5 metra oczyszczacz powietrza powinien oferować minimum wartość maks. CADR dla pyłów równą 8 m³/h

Czy warto kupić oczyszczacz powietrza Sharp KC-A50EUW

Sharp KC-A50EUW ma bardzo dobre filtry i wykorzystuje najlepszą technologię nawilżania powietrza. Ma też dobrą wydajność i kilka ciekawych funkcji, co nie oznacza jednak, że jest urządzeniem idealnym.

Dużym mankamentem całej serii Sharp KC-A jest brak czujnika pyłów PM2,5, co wpływa na skuteczność oczyszczania powietrza. Ten model, jak i cała seria reaguje na wysokie stężenia pyłu PM2,5.

Galeria zdjęć Sharp KC-A50EUW

Sharp KC-A50EUW w naszej opinii

Zalety
  • Jonizacja z możliwością wyłączenia
  • Tryb automatyczny
  • Niski pobór prądu
  • Niska głośność pracy
  • Czujnik kurzu i nieprzyjemnego zapachu
  • Nawilżacz ewaporacyjny z higrostatem
Wady
  • Brak czujnika pyłu PM2,5

Sprawdź pozostałe modele Sharp z serii KC-A:

  • Sharp KC-A40EUW – metraż: 27 m2 (CADR: 216 m3/h), cena: 1499 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, brak czujnika PM2,5, czujniki kurzu, wilgotności, temperatury
  • Sharp KC-A50EUW – metraż: 38,25 m2 (CADR: 306 m3/h), cena: 1899 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, brak czujnika PM2,5, czujniki kurzu, wilgotności, temperatury
  • Sharp KC-A60EUW – metraż: 49,5 m2 (CADR: 396 m3/h), cena: 2199 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, brak czujnika PM2,5 czujniki kurzu, wilgotności, temperatury i zapachów

Lub modele Sharp z serii KC-D:

  • Sharp KC-D40EUW – metraż: 27 m2 (CADR: 216 m3/h ), cena: 1499 zł , jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, zaawansowany tryb Auto, autorestart, brak czujnika PM 2,5, czujniki kurzu, wilgotności, temperatury
  • Sharp KC-D50EUW – metraż: 38,25 m2 (CADR: 306 m3/h), cena: 1899 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, zaawansowany tryb Auto, autorestart brak czujnika PM2,5, czujniki kurzu, wilgotności, temperatury i zapachów
  • Sharp KC-D60EUW– metraż: 49,5 m2 (CADR: CADR: 396 m3/h ), cena: 2199 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, zaawansowany tryb Auto, autorestart brak czujnika PM2,5, czujniki kurzu, wilgotności, temperatury i zapachów

Oraz urządzenia Sharp z serii KC-G:

  • Sharp KC-G40EUW – metraż: 30 m2 (CADR: 240 m3/h ), cena: 1999 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, zaawansowany tryb Auto, autorestart, czujniki PM 2,5, zmierzchu, kurzu, wilgotności, temperatury, niski pobór prądu
  • Sharp KC-G50EUW – metraż: 38,25 m2 (CADR: 306 m3/h), cena: 2499 zł, jonizacja Ion Shower, antyalergiczny tryb Pollen, zaawansowany tryb Auto, autorestart, czujniki PM 2,5, zmierzchu, kurzu, wilgotności, temperatury i zapachów, niski pobór prądu
  • Sharp KC-G60EUW – metraż: 51 m2 (CADR: 408 m3/h ), cena: 2999 zł, jonizacja Ion Shower i Plasmacluster Spot, antyalergiczny tryb Pollen, zaawansowany tryb Auto, autorestart, czujniki PM 2,5, zmierzchu, kurzu, wilgotności, temperatury, ruchu, niski pobór prądu

Jak oceniasz recenzję?

Aby wystawić ocenę kliknij w gwiazdki

Średnia ocena 3,5 / 5. Ilość ocen: 117

Brak ocen. Oceń recenzję jako pierwszy!

44 komentarzy

  • Mam taki od dobrych chyba 10 lat i mam wrazenie ze te jony sie juz skonczyly w nim :( Sharp je wymienia? bo mam tez taki model samochodowy IZ-CBC2A i tam napisane ze plasmacluster ma zywotnosc jakies 19 tys h i sie wylaczy.
    • Cześć, tak z ciekawości, po czym poznajesz, że już się skończyły jony?
      W nowych modelach Sharpa (KI-G75, FP-J lub UA-KIN i KIL) można dokupić i wymienić moduł generatora jonów. Producent sugeruje wymianę co 17,5 tys. godzin pracy oczyszczacza, a koszt takiego elementu to ~300 zł.
      Niestety nie przewidział takiej opcji w wersjach Sharp KC-A50 czy KC-D i teraz co zostało to zapytać samego producenta czy mają taką możliwość.
      • Domi, na logike skoro jest to element dzis wymienny tzn ze sie zuzywa - czyz nie? a po czym poznaje? po tym ze juz taka bryza nie daje jak kiedys po zakupie zaraz , czy np. dzis jak chodzi na wylaczonej jonizacji i jak ja zalacze to juz nie jest to jakos odczuwalne, chyba ze fakt ze nie wymienialem nigdy w nim filtrow (bo wtedy byly mega drogie- dzis komplet zamiennikow za 150 juz kupisz) - chociaz 2 sa zmywalne a hepa jedynie - to to nie ma wplywu na jonizacje bo to inna calkiem bajka nie zwiazana z filtrowaniem, ale wlasnie jedzie do mnie "chinska podroba"tez rzekomo z plasma cluster czyli Forste 4 - wiec bede mial porownanie , prawdziwie polski producent twierdzi ze nawet jak mierzyl te sharpy to one nie maja wogole tyle jonow co podaje producent, a jego maja : https://allegro.pl/oferta/jonizator-powietrza-60-mln-jonow-cm3-air-ion-300-11303255435, mam jedno od niego takie z 12 mln i daje rade od lat :)
  • Nowy rozpakowany model po uruchomieniu zalał pokój nieprzyjemnym zapachem (coś pomiędzy nowo otwartą lodówką a charakterystycznym zapachem, który bezpośrednio wydziela s
    am filtr węglowy).



    Czy urządzenie powinno jakiś czas (jaki?) wstępnie pracować aż się wywietrzy? Instrukcja o tym nie wspomina, w jakich warunkach, czu może filtr węglowy zmywalny powinien
    być umyty przed pierwszym użyciem? Ale to jest oczyszczacz gotowy do pracy więc przyjąłbym, że filtr sam z siebie nie powinien wydzielać zapachu.



    Czy może trafiłem na wadliwą partię opisaną w komantarzach dla modelu KC-G50?
    • Cześć,
      Sharp KC-A50EUW nie powinien wydzielać nieprzyjemnego zapachu, jeśli piszesz, że zapach dochodzi z węglowego to możesz spróbować określić ten zapach? Czy jest on bardziej słodki?
      • Słodkości w zapachu nie ma. Raczej nienaturanly, nieświeży, stały. Natomiast powietrze przez niego przedmuchane i rozniesione po pokoju było lekko oleiste.
        Zakup jest nowy ale sam model jest stary więc możliwe, że leżąc kilka lat w magazynie złapał jakiś zapach. Zapakowany był w folię ale ona przed zapachami nie uchroni.
        • Filtr węglowy absorbuje zapachy z otoczenia, więc jeśli leżał np. w zawilgoconym magazynie to jest to możliwe. Wiele użytkowników sugeruje, żeby wywietrzyć filtr na zewnątrz, latem najlepiej wystawić bezpośrednio na słońce. Spróbuj w ten sposób unikając dni o dużej wilgotności, jeśli nie, to reklamacja.
          • Wietrzenie na porządnym wietrze nie pomogło. Zgłosiłem do swerisu, zobaczymy.
            Kupiłem także nowy filtr węglowy i ten jest bezzapachowy.
  • Nowy rozpakowany model po uruchomieniu zalał pokój nieprzyjemnym zapachem (coś pomiędzy nowo otwartą lodówką a charakterystycznym zapachem, który bezpośrednio wydziela sam filtr węglowy).
    Czy urządzenie powinno jakiś czas (jaki?) wstępnie pracować aż się wywietrzy? Instrukcj o tym nie wspomina, w jakich warunkach, czu możę filtr węglowy zmywalny powinien być umyty przed pierwszym użyciem? Ale to jest oczyszczacz gotowy do pracy więc przyjąłbym, że filtr sam z siebie nie powinien wydzielać zapachu.
    Czy może trafiłem na wadliwą partię opisaną w komantarzach dla modelu KC-G50?
  • Używam dokładnie tego oczyszczacza codziennie od blisko 2 lat. Mam mieszane uczucia na jego temat. Potwierdzam, że po niedługim czasie filtr nawilżający, niebieski, zaczyna generować smród. To nie jest kwestia kamienia tylko rozwój bakterii. Zaznaczam, że do nawilżacza używam wyłącznie wody z odwróconej osmozy czyli praktycznie destylowanej i jałowej. Na niebieskim filtrze jednak osadza się białawy nalot. Jest to kurz ..... tak tak zwykły domowy kurz. Dostaję się poza linią filtrów głównych rożnymi szczelinami w obudowie. Głównie za pionowa. plastikową płytką przymocowaną do korytka z wodą. Jak wyjmiemy zbiornik widać te szczeliny szerokości 2-3 mm gołym okiem. Tą drogą dostaje się fałszywe powietrze, kompletnie nie filtrowane i zanieczyszczenia osiadają na filtrze nawilżacza. Z tego powodu zapewnienia producenta, że może on być używany do 10 lat jest kompletną bzdurą. Już w tej chwili mój filtr niebieski nadaje się do wymiany. Moczenie w stężonym kwasku cytrynowym w ogóle nic nie daje. Moczyłem w boraksie, niewiele lepiej. Najlepsze efekty osiąga się po moczeniu godzinnym w spirytusie isopropylowym. Ale później trzeba bardzo długo płukać aby pozbyć się zapachu. Same filtry główne, też są osadzone bez żadnego uszczelnienia. Powietrze zawsze sobie znajdzie drogę z mniejszym oporem powietrza. Błąd albo niedbała produkcja. Na rynku Europejskim te filtry są produkcji chińskiej. Będąc w Japonii widziałem dokładnie takie same filtry Sharpa w pokojach hotelowych, gdzie pewnie nikt ich nie pieścił, i smrodu nie wydzielały ale sprawdziłem że były Made in Japan. A to daje dużą różnicę. Podobnie jak Toyota produkowana w Japonii na rynek japoński i Toyota produkowana w W.Brytanii lub Turcji na rynek europejski. Porównanie jakościowe jak pomiędzy Skodą i Audi. Biorąc pod uwagę wysoką cenę filtrów w Polsce, niebieski FZ-A61MFR kosztuje ok 280 zł. oraz dużą obsługowość (czyszczenie, mycie, moczenie) przestaje to być wszystko opłacalne i sensowne. Trzeba zaznaczyć, że jako oryginalna część zamienna wkład FZ-A61MFR to tylko same niebieskie tworzywo bez plastikowej ramki. Przy wymianie ramkę trzeba otworzyć uważając aby nie popękały plastikowe zatrzaski i wymienić sam wkład. Na znanym chiński portalu można kupić dedykowany, oczywiście nieoryginalny, wkład za ok 32 zł z przesyłką. Materiał jest identyczny.
    Nawilżacz skutecznie działa tylko przy wyższych obrotach ale wówczas hałas jest zbyt duży aby je utrzymywać dłuższy czas.
    • Niestety to w 100% prawda. Wszystkie oczyszczacze Sharp z nawilżaczem posiadają tą samą wade konstrukcyjną-nieszczelność obudowy. Powoduje to,że niefiltrowane powietrze pobierane przez szczeliny nawilzacza i niedopasowanych filtrów, jest rozpraszane po pomieszczeniu. Zauważyć to można po kurzu,ktory jest na wylotach oczyszczacza. Jeżeli urzadzenie pracuje non stop to kurz nie ma jak sie grawitacyjnie osadzić w tych miejscach - jest po prostu wydmuchiwany. Po wyjęciu modulu nawilżacza widać kurz wokół szczelin. Prostym testem jest włączenie urzadzenia z filtrami owiniętymi folia. Oczyszczacz powinien nie wydmuchiwac powietrza,bo brak przepływu przez filtry. Niestety,ale bez większego problemu powietrze wylatuje, potwierdza nieskuteczne filtrowanie,bo powietrze będzie pobierane przez dmuchawę z miejsca gdzie jest mniejszy opór przepływu,czyli poza filtrami. Sprawdźcie w ten każdy oczyszczacz,bo szkoda piepieniędzy na coś, co nie spełnia swojej funkcji. Od takiej firmy jak sharp należy oczekiwać produktów najwyższej jakości, a tym bardziej dopracowanych technicznie. ŻENUJACE,że coś takiego ma miejsce.
  • Czym się różni model KC-A40EUW od KC-A50EUW ? Bo w parametrach technicznych nie piszecie nic o czujnikach (jakie to są, ile ich jest) itd. Ktoś się wypowiadał, że model KC-A40EUW ma gorszego sortu czujniki, które praktycznie nie działają tzn. nie wykrywają zbyt dużej wilgoci w powietrzu i się nie wyłącza urządzenie lub nie spadają "obroty" i podobnie wygląda z pyłem. Czy to może być prawda? czy nie są tam identyczne?
  • Czym się różni model KC-A40EUW od KC-A50EUW ? Bo w parametrach technicznych nie piszecie nic o czujnikach (jakie to są, ile ich jest) itd. Ktoś się wypowiadał, że model KC-A40EUW ma gorszego sortu czujniki, które praktycznie nie działają tzn. nie wykrywają zbyt dużej wilgoci w powietrzu i się nie wyłącza urządzenie lub nie spadają "obroty" i podobnie wygląda z pyłem. Czy to może być prawda? czy nie są tam identyczne?
  • Oczyszczacz polecam, szczególnie przy alergikach! My używamy juz ponad pół roku i jestesmy bardzo zadowoleni! Spokojnie moge powiedzieć ze pozbyłam sie tabletek na alergie odkąd zakupiliśmy ten sprzęt! Niestety problem pojawia sie przy trybie nawilżacza powietrza, ktory używany często (co w sezonie grzewczym jest oczywiste) zaczyna ulatniać nieprzyjemny zapach.. filtr wodny trzeba czyścić znacznie czesciej niż zaleca producent (co 720h), a i to niewiadomo czy pomoże na dłużej.
    Czy doradzą Państwo co zrobić w tej sytuacji?
    • Ekspert ds. oczyszczaczy

      20 grudnia 2018 at 12:23

      Producent zaleca zanurzyć w roztworze wody ze środkiem odkamieniającym przez około 30 minut (w przypadku stosowania soku z cytryny należy wydłużyć czas zanurzenia), następnie należy zmyć środek odkamieniający dużą ilością wody.
      Roztwór odkamieniający:
      • Kwasek cytrynowy (dostępny w niektórych drogeriach) – wymieszać 2,5 szklanki wody i 3 łyżeczki kwasku
      • 100% butelkowany sok cytrynowy bez miąższu – wymieszać 3 szklanki wody i 1/4 szklanki soku cytrynowego
  • Oczyszczacz polecam, szczególnie przy alergikach! My używamy juz ponad pół roku i jestesmy bardzo zadowoleni! Spokojnie moge powiedzieć ze pozbyłam sie tabletek na alergie odkąd zakupiliśmy ten sprzęt! Niestety problem pojawia sie przy trybie nawilżacza powietrza, ktory używany często (co w sezonie grzewczym jest oczywiste) zaczyna ulatniać nieprzyjemny zapach.. filtr wodny trzeba czyścić znacznie czesciej niż zaleca producent (co 720h), a i to niewiadomo czy pomoże na dłużej.
    Czy doradzą Państwo co zrobić w tej sytuacji?
    • Ekspert ds. oczyszczaczy

      31 grudnia 2018 at 12:50

      Producent zaleca zanurzyć w roztworze wody ze środkiem odkamieniającym przez około 30 minut (w przypadku stosowania soku z cytryny należy wydłużyć czas zanurzenia), następnie należy zmyć środek odkamieniający dużą ilością wody.
      Roztwór odkamieniający:
      • Kwasek cytrynowy (dostępny w niektórych drogeriach) – wymieszać 2,5 szklanki wody i 3 łyżeczki kwasku
      • 100% butelkowany sok cytrynowy bez miąższu – wymieszać 3 szklanki wody i 1/4 szklanki soku cytrynowego
  • Sharp śmierdzi stęchlizną. Zamiast oczyszczać, rozpyla smród stęchlizny. Zakupiłem Sharp KC-A50EUW w 2017r, na lato wyczyściłem go osuszyłem i w ten sposób przechowywałem. Po nadejściu sezonu grzewczego wykonałem wszystkie czynności opisane w instrukcji i uruchomiłem. Śmierdzi stęchlizną. Pozostaje mi zamówić filtr HEPA za 230zł, który miał działać 10 lat. Porażka. Nie polecam produktów sharp.
  • Sharp śmierdzi stęchlizną. Zamiast oczyszczać, rozpyla smród stęchlizny. Zakupiłem Sharp KC-A50EUW w 2017r, na lato wyczyściłem go osuszyłem i w ten sposób przechowywałem. Po nadejściu sezonu grzewczego wykonałem wszystkie czynności opisane w instrukcji i uruchomiłem. Śmierdzi stęchlizną. Pozostaje mi zamówić filtr HEPA za 230zł, który miał działać 10 lat. Porażka. Nie polecam produktów sharp.
  • Rewelacyjny oczyszczacz powietrza, jeden z lepszych na rynku. Nie rozumiem czemu na tej stronie oczyszczacze z filtrami Hepa E11 otrzymują więcej punktów w kategorii możliwości. Filtr H13 ma zauważalnie wyższą skuteczność całkowitą i co ważniejsze w przypadku oczyszcza powietrza, ma potwierdzoną, wysoką skuteczność miejscową. Do tego opatentowana technologia plasma cluster. Fakt jest drogi, ale moim zdaniem oczyszczacze z filtrami Hepa klas H powinny mieć więcej punktów od tych z klasami E, od tego w końcu zależy nasze zdrowie, a nie od braku pilota;)
    • Ekspert ds. oczyszczaczy

      15 października 2018 at 15:03

      Maćku,
      wyższa skuteczność całkowita ginie przy większym CADR. Podchodzimy do tematu praktycznie.
      Obliczając dwa równania:
      CADR 200 m3/h * 99,97% = 199,94 m3 w 100% oczyszczonego powietrza
      CADR 240 m3/h * 95% = 228 m3 w 100% oczyszczonego powietrza
      otrzymamy powód, dla którego rodzaj filtra ma dla nas mniejsze znaczenie, chociaż uwzględniamy go w naszych algorytmach.

      Oczywiście Sharp to fajne, ciche i energooszczędne urządzenia. Jak każde mają swoje wady i zalety. Jedną z poważniejszych wad większości Sharpów jest to, że mają symboliczną ilość węgla aktywnego odpowiedzialnego za LZO, chociaż właśnie wspomniana jonizacja Plasmacluster wspiera eliminację LZO.
      • Już nie chodzi o samego Sharpa, choć przy nim umieszczony został , lecz o sam fakt marginalizowania znaczenia rodzaju filtra. Chętnie poczytałbym więcej na temat Państwa metodyki, czy znajdę na Waszej stronie informacje na ten temat? CADR jest przydatnym parametrem do wychwycenia źle zbalabsowanych urządzeń, o sztucznie zawyżanych parametrach, lecz należy pamiętać, iż już w założeniach CADR podkreślane jest znaczenie badanego filtra i standaryzacja opiera się tu o rozmiar zanieczyszczeń, z którymi dany filtr może sobie poradzić. Zgadzam się więc, iż oprócz rodzaju filtra ważny jest też parametr wydajności przepływu powietrza przez urządzenie, ale należy pamiętać, że oczyszczacz wyposażony w gorszy rodzaj filtra w dalszym ciągu pozostawi w powietrzu do 100% zanieczyszczeń, których ów filtr, z uwagi na ich rozmiar, nie będzie w stanie zatrzymać. Temat oczywiście jest bardzo złożony i czasem ciężko jednoznacznie wskazać skuteczniejsze rozwiązanie. W szczególności, iż kwestia często jest bardzo subiektywna i zależy od preferencji oraz potrzeb użytkownika.
        Pozdrawiam serdecznie .
        • Ekspert ds. oczyszczaczy

          16 października 2018 at 09:29

          Maćku,
          o tym jak działa ranking piszemy na górze strony głównej. Nie podajemy szczegółowego algorytmu, bo wiemy, że każdy będzie miał na niego inny pomysł. Nie potrzebujemy wchodzić w dyskusje. Algorytm chociaż powstał w zeszłym roku, kiedy zaczynaliśmy przygodę z oczyszczaczami, do tej pory jest dla nas ok. Siła rekomendacji przekłada się przede wszystkim na skuteczność w usuwaniu smogu, który to stał się głównym motorem napędowym branży.
          Jeżeli masz wiedzę na temat różnić skuteczności poszczególnych filtrów klasy HEPA (poza ich klasyfikacją), to prosimy o podzielenie się tą wiedzą. Nasz stosunek do filtrów HEPA i sposobu ich oceny oparty jest przede wszystkim o doświadczenia z "domowymi" czujnikami pyłów PM2.5 i PM10. Zdecydowanie nie mamy pełnej wiedzy na temat filtrów HEPA.
      • Wydaje mi się, że powyższe obliczenia mają sens tylko w przypadku, gdy oczyszczacz jest postawiony w pomieszczeniu większym niż przewiduje producent (uproszczając)... Załóżmy że mam pokój 3m x 4m x 2,5m (objętość 30m3). Wstawiam tam jeden z dwóch powyższych oczyszczaczy. Przy którym oczyszczaczu będzie czystsze powietrze? Wydaje mi się, że tam gdzie jest lepszy filtr, bo jakie znaczenie ma czy powietrze będzie przefiltrowane 6,6 raza czy 8 razy, skoro w jednym pomieszczeniu pozostanie 0,03% (0,009 m3) zanieczyszczeń, a w drugim 5% (1,5 m3)?
        • Ekspert ds. oczyszczaczy

          4 listopada 2018 at 12:01

          Do drugiego cyklu będzie już brane powietrze z maksymalnie 5% zanieczyszczeniem, więc po drugim zostanie 5% * 95%... To oczywiście uproszczenie, bo dodatkowo brudne powietrze miesza się z czystym i cykle w praktyce to pewne uproszczenie.

          Ogólnie przepływ powietrza, czy to wymuszony przez system pracy automatycznej, czy przez użytkownika ma znacznie większe znaczenie niż jakość filtra.
          • Niestety, ale źle Państwo rozumiecie kwestię skuteczności filtrów HEPA - ich procent skuteczności nie oznacza ile zanieczyszczeń zostanie zatrzymanych, a ile zostanie przepuszczonych, tylko ile zanieczyszczeń filtr w ogóle nie jest w stanie wyłapać, co oznacza, że nie ważne czy dane powietrze będzie filtrowane dwa czy sto razy, to i tak dane zanieczyszczenia pozostawione po pierwszej filtracji nadal tam pozostaną.

            Pozdrawiam
          • Chciałbym odpowiedzieć osobie niżej o nicku Elimerin ale nie wiem czemu, nie jest to możliwe. To co ta osoba twierdzi to totalna bzdura. Skuteczność filtra H13 99,97% oznacza że zatrzyma on CONAJMNIEJ 99,97% cząsteczek o rozmiarze 0,3 mikrona. Jak najbardziej w kolejnym "cyklu" filtrowania, filtracji będzie poddane 0,03% wyjściowego zapylenia o wielkości 0,3 mikrona (w uproszczeniu ponieważ dojdzie nowe brudne powietrze). Warto zaznaczyć, że filtr ten filtrować będzie z większą niż 99,97% skutecznością cząsteczki o rozmiarze 0,2 i 0,1 a także 0,01 mikrona. Uruchomienie filtracji przez filtr H13 w zamkniętym pomieszczeniu spowoduje praktycznie wyzerowanie zapylenia. Tak samo będzie z filtrem H12 tylko potrwa to dłużej. Nie wiem natomiast w której klasie filtrów (gęstości materiału filtracyjnego) przestanie oddziaływać dyfuzja w tym stopniu żeby filtr uniemożliwiał wyzerowanie zapylenia.
          • @Wojciech

            Niestety, ale nie jest to żadna bzdura. Mogłem jedynie nieco mgliście opisać o co mi chodziło - a chodziło mi o to, że filtry poniżej HEPA13 nie filtrują pewnych cząstek (HEPA13 i wyższe teoretycznie są w stanie zatrzymać wszystkie cząstki większe niż 0,1 um). Więc np taki filtr HEPA12 - który (wbrew temu co można przeczytać w wielu miejscach w internecie) w ogóle nie zatrzymuje cząstek o wielkości 0,3 um - może i 10 razy przefiltrować dane powietrze, a i tak nie usunie z niego ani jednej cząstki o wielkości 0,3 um. Niestety, ale treść normy określającej klasy filtrów wysoko wydajnych (PN-EN 1822- 1:2009) jest w zasadzie dla normalnego użytkownika niedostępna (co jest swoistym skandalem), a jej interpretacje krążące w odmętach internetu naciągane i nie mające czasem wiele wspólnego z prawdą. Troszeczkę lepiej jest np w tym artykule: http://agdlab.pl/porady/Oczyszczacze.powietrza-na.co.zwracac.uwage,9552 (sekcja o filtrach, mniej więcej w połowie artykułu), aczkolwiek też nie idealnie. Jest dość przykrym fakt, że trzeba obracać się w branży, że tak to ujmę, filtrowej, by być świadomym jak naprawdę zdefiniowane są normy dla filtrów wysokowydajnych.

            Pozdrawiam
          • Ekspert ds. oczyszczaczy

            4 grudnia 2018 at 15:13

            Dziękujemy za ten komentarz. Postaramy się pogłębić temat i naniesiemy poprawki do swoich materiałów w razie potrzeby.
  • Rewelacyjny oczyszczacz powietrza, jeden z lepszych na rynku. Nie rozumiem czemu na tej stronie oczyszczacze z filtrami Hepa E11 otrzymują więcej punktów w kategorii możliwości. Filtr H13 ma zauważalnie wyższą skuteczność całkowitą i co ważniejsze w przypadku oczyszcza powietrza, ma potwierdzoną, wysoką skuteczność miejscową. Do tego opatentowana technologia plasma cluster. Fakt jest drogi, ale moim zdaniem oczyszczacze z filtrami Hepa klas H powinny mieć więcej punktów od tych z klasami E, od tego w końcu zależy nasze zdrowie, a nie od braku pilota;)
    • Ekspert ds. oczyszczaczy

      31 grudnia 2018 at 12:39

      Maćku,
      wyższa skuteczność całkowita ginie przy większym CADR. Podchodzimy do tematu praktycznie.
      Obliczając dwa równania:
      CADR 200 m3/h * 99,97% = 199,94 m3 w 100% oczyszczonego powietrza
      CADR 240 m3/h * 95% = 228 m3 w 100% oczyszczonego powietrza
      otrzymamy powód, dla którego rodzaj filtra ma dla nas mniejsze znaczenie, chociaż uwzględniamy go w naszych algorytmach.

      Oczywiście Sharp to fajne, ciche i energooszczędne urządzenia. Jak każde mają swoje wady i zalety. Jedną z poważniejszych wad większości Sharpów jest to, że mają symboliczną ilość węgla aktywnego odpowiedzialnego za LZO, chociaż właśnie wspomniana jonizacja Plasmacluster wspiera eliminację LZO.
      • Już nie chodzi o samego Sharpa, choć przy nim umieszczony został , lecz o sam fakt marginalizowania znaczenia rodzaju filtra. Chętnie poczytałbym więcej na temat Państwa metodyki, czy znajdę na Waszej stronie informacje na ten temat? CADR jest przydatnym parametrem do wychwycenia źle zbalabsowanych urządzeń, o sztucznie zawyżanych parametrach, lecz należy pamiętać, iż już w założeniach CADR podkreślane jest znaczenie badanego filtra i standaryzacja opiera się tu o rozmiar zanieczyszczeń, z którymi dany filtr może sobie poradzić. Zgadzam się więc, iż oprócz rodzaju filtra ważny jest też parametr wydajności przepływu powietrza przez urządzenie, ale należy pamiętać, że oczyszczacz wyposażony w gorszy rodzaj filtra w dalszym ciągu pozostawi w powietrzu do 100% zanieczyszczeń, których ów filtr, z uwagi na ich rozmiar, nie będzie w stanie zatrzymać. Temat oczywiście jest bardzo złożony i czasem ciężko jednoznacznie wskazać skuteczniejsze rozwiązanie. W szczególności, iż kwestia często jest bardzo subiektywna i zależy od preferencji oraz potrzeb użytkownika.
        Pozdrawiam serdecznie .
        • Ekspert ds. oczyszczaczy

          31 grudnia 2018 at 14:21

          Maćku,
          o tym jak działa ranking piszemy na górze strony głównej. Nie podajemy szczegółowego algorytmu, bo wiemy, że każdy będzie miał na niego inny pomysł. Nie potrzebujemy wchodzić w dyskusje. Algorytm chociaż powstał w zeszłym roku, kiedy zaczynaliśmy przygodę z oczyszczaczami, do tej pory jest dla nas ok. Siła rekomendacji przekłada się przede wszystkim na skuteczność w usuwaniu smogu, który to stał się głównym motorem napędowym branży.
          Jeżeli masz wiedzę na temat różnić skuteczności poszczególnych filtrów klasy HEPA (poza ich klasyfikacją), to prosimy o podzielenie się tą wiedzą. Nasz stosunek do filtrów HEPA i sposobu ich oceny oparty jest przede wszystkim o doświadczenia z "domowymi" czujnikami pyłów PM2.5 i PM10. Zdecydowanie nie mamy pełnej wiedzy na temat filtrów HEPA.
        • Nie masz racji Maciej co do pozostawienia w filtrowanym powietrzu 100% cząstek ponizej zakresu pracy filtra. To tak nie działa.
          Filtr nawet jeśli nie jest zbudowany do wychwycenia tak małych cząstek (nie ma na ich wychwycenie gwarancji), to i tak je będzie wyłapywał w pewnym stopniu. To wynika z budowy filtra, ze struktury. Nawet z czasem jego skuteczność będzie rosła (bo się zapcha, a więc uszczelni).
          W praktyce wyniki mogą więc się sporo róznić od wyobrazeń ; )
      • Wydaje mi się, że powyższe obliczenia mają sens tylko w przypadku, gdy oczyszczacz jest postawiony w pomieszczeniu większym niż przewiduje producent (uproszczając)... Załóżmy że mam pokój 3m x 4m x 2,5m (objętość 30m3). Wstawiam tam jeden z dwóch powyższych oczyszczaczy. Przy którym oczyszczaczu będzie czystsze powietrze? Wydaje mi się, że tam gdzie jest lepszy filtr, bo jakie znaczenie ma czy powietrze będzie przefiltrowane 6,6 raza czy 8 razy, skoro w jednym pomieszczeniu pozostanie 0,03% (0,009 m3) zanieczyszczeń, a w drugim 5% (1,5 m3)?
        • Ekspert ds. oczyszczaczy

          31 grudnia 2018 at 14:41

          Do drugiego cyklu będzie już brane powietrze z maksymalnie 5% zanieczyszczeniem, więc po drugim zostanie 5% * 95%... To oczywiście uproszczenie, bo dodatkowo brudne powietrze miesza się z czystym i cykle w praktyce to pewne uproszczenie.

          Ogólnie przepływ powietrza, czy to wymuszony przez system pracy automatycznej, czy przez użytkownika ma znacznie większe znaczenie niż jakość filtra.
          • Niestety, ale źle Państwo rozumiecie kwestię skuteczności filtrów HEPA - ich procent skuteczności nie oznacza ile zanieczyszczeń zostanie zatrzymanych, a ile zostanie przepuszczonych, tylko ile zanieczyszczeń filtr w ogóle nie jest w stanie wyłapać, co oznacza, że nie ważne czy dane powietrze będzie filtrowane dwa czy sto razy, to i tak dane zanieczyszczenia pozostawione po pierwszej filtracji nadal tam pozostaną.

            Pozdrawiam
          • Chciałbym odpowiedzieć osobie niżej o nicku Elimerin ale nie wiem czemu, nie jest to możliwe. To co ta osoba twierdzi to totalna bzdura. Skuteczność filtra H13 99,97% oznacza że zatrzyma on CONAJMNIEJ 99,97% cząsteczek o rozmiarze 0,3 mikrona. Jak najbardziej w kolejnym "cyklu" filtrowania, filtracji będzie poddane 0,03% wyjściowego zapylenia o wielkości 0,3 mikrona (w uproszczeniu ponieważ dojdzie nowe brudne powietrze). Warto zaznaczyć, że filtr ten filtrować będzie z większą niż 99,97% skutecznością cząsteczki o rozmiarze 0,2 i 0,1 a także 0,01 mikrona. Uruchomienie filtracji przez filtr H13 w zamkniętym pomieszczeniu spowoduje praktycznie wyzerowanie zapylenia. Tak samo będzie z filtrem H12 tylko potrwa to dłużej. Nie wiem natomiast w której klasie filtrów (gęstości materiału filtracyjnego) przestanie oddziaływać dyfuzja w tym stopniu żeby filtr uniemożliwiał wyzerowanie zapylenia.
          • @Wojciech

            Niestety, ale nie jest to żadna bzdura. Mogłem jedynie nieco mgliście opisać o co mi chodziło - a chodziło mi o to, że filtry poniżej HEPA13 nie filtrują pewnych cząstek (HEPA13 i wyższe teoretycznie są w stanie zatrzymać wszystkie cząstki większe niż 0,1 um). Więc np taki filtr HEPA12 - który (wbrew temu co można przeczytać w wielu miejscach w internecie) w ogóle nie zatrzymuje cząstek o wielkości 0,3 um - może i 10 razy przefiltrować dane powietrze, a i tak nie usunie z niego ani jednej cząstki o wielkości 0,3 um. Niestety, ale treść normy określającej klasy filtrów wysoko wydajnych (PN-EN 1822- 1:2009) jest w zasadzie dla normalnego użytkownika niedostępna (co jest swoistym skandalem), a jej interpretacje krążące w odmętach internetu naciągane i nie mające czasem wiele wspólnego z prawdą. Troszeczkę lepiej jest np w tym artykule: http://agdlab.pl/porady/Oczyszczacze.powietrza-na.co.zwracac.uwage,9552 (sekcja o filtrach, mniej więcej w połowie artykułu), aczkolwiek też nie idealnie. Jest dość przykrym fakt, że trzeba obracać się w branży, że tak to ujmę, filtrowej, by być świadomym jak naprawdę zdefiniowane są normy dla filtrów wysokowydajnych.

            Pozdrawiam
          • Ekspert ds. oczyszczaczy

            31 grudnia 2018 at 17:03

            Dziękujemy za ten komentarz. Postaramy się pogłębić temat i naniesiemy poprawki do swoich materiałów w razie potrzeby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Recenzje oczyszczaczy powietrza

20 listopada 2024 · 4 minuty czytania

Winix T800 – wydajny oczyszczacz powietrza z wi-fi

Czy zakup oczyszczacza powietrza Winix T800 to dobry pomysł? Dowiesz się tego z naszej recenzji.

15 października 2024 · 6 minut czytania

Philips AC3220/10 – mocny oczyszczacz do średnich i dużych pomieszczeń

Philips AC3220/10 i AC3221/10 to nowe modele marki, zaprojektowane z myślą o większych pomieszczeniach, nawet do 60-65 m2. Dostępny jest on w 2 wersjach kolorystycznych, gdzie obydwie oferują to samo wyposażenie m.in.: aplikację mobilną i czujnik światła. Brakuje natomiast czujnika LZO czy jonizacji powietrza.

14 października 2024 · 5 minut czytania

Oczyszczacz powietrza Philips AC0921/14 i AC0951/13 – ciekawa alternatywa do małych pomieszczeń

Dwa kompaktowe oczyszczacze powietrza Philips, które zaprojektowano z myślą o pokojach do 30 m2. Tańszy kusi niską ceną, ale nie ma filtra węglowego ani aplikacji mobilnej, Droższy natomiast nie posiada żadnych braków, jednak ceną przewyższa lepszą, bardziej wydajną konkurencję.

19 września 2024 · 11 minut czytania

Recenzja Air Essence Eco Plasma ESP Light Graphene – czy warto kupić elektrostatyczny oczyszczacz?

Elektrostatyczny oczyszczacz powietrza Air Essence Eco Plasma Light Graphene ma jedną ogromną zaletę - brak kosztów filtrów wymiennych. Pod innymi względami wypada jednak przeciętnie. Stosunek wydajności do ceny, reakcja i działanie czujników, głośność podczas oczyszczania - to wszystko mogłoby być lepsze.

15 sierpnia 2024 · 10 minut czytania

Nawilżacz powietrza z oczyszczaczem Clofte Duo 400 – wygodne rozwiązanie za niewielkie pieniądze

Nawilżacz powietrza z oczyszczaczem to dość rzadko spotykane rozwiązaniem na polskim rynku. Dlatego też cieszy pojawienie się marki Clofte, która wchodzi na rynek z bardzo rozsądnie wycenionym modelem. To świetne rozwiązanie dla osób, które nie chcą lub nie mogą mieć dwóch osobnych sprzętów, a zależy im na przyzwoitej wydajności nawilżania.