Oczyszczacze powietrza do samochodu – 9 popularnych modeli
Badania przeprowadzone w Londynie wykazały, że dzieci dowożone do szkoły samochodem wdychają znacznie więcej szkodliwych substancji niż rówieśnicy docierający do niej pieszo lub na rowerze. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak samo dzieje się w innych dużych miastach, np. w Warszawie. Dobrą informacją jest to, że zanieczyszczenia obecne w aucie można usunąć za pomocą samochodowego oczyszczacza powietrza, którego sposób działania jest podobny jak w przypadku urządzeń przeznaczonych do użytku domowego.
Uwaga!
Samochodowy oczyszczacz powietrza należy zamontować w taki sposób, aby w razie gwałtownego hamowania lub zderzenia nie został wprawiony w ruch. Nieprawidłowo przymocowane urządzenie stanowi zagrożenie dla kierowcy i pasażerów!
Spis treści
- Najlepsze oczyszczacze powietrza do samochodu – TOP 3
- Najpopularniejsze oczyszczacze powietrza do samochodu w 2023 r.
- Platinet PCAPCHC – cena 105 zł
- Philips GoPure Compact 100 AirMax GPC10MXX1 – cena 119 zł
- Eberg Mia – cena 159 zł
- TCL TKJ5F – cena 189 zł
- Warmtec AP GO – cena 199 zł
- Iroad iAir – aktualnie niedostępny
- Welltec APH35 – 240 zł
- Xiaomi 70MAI Car Air Purifier – cena 449 zł
- Sharp UJ-GC20E-B/N/P – cena 499 zł
- LIFAair LAC90 – cena 1399 zł
- LIFAair LAC100 – cena 1599 zł
- Na co zwrócić uwagę wybierając samochodowy oczyszczacz powietrza?
- Czym trujemy się w autach?
Najlepsze oczyszczacze powietrza do samochodu – TOP 3
Miejsce | Marka i model | CADR | Cena |
40 m³/h | 105 zł | ||
52 m³/h | 449 zł | ||
100 m³/h | 1599 zł |
Najpopularniejsze oczyszczacze powietrza do samochodu
Poniżej prezentujemy najpopularniejsze oczyszczacze powietrza do samochodu, które można znaleźć w polskich sklepach. Urządzenia zostały uszeregowane w kolejności od najtańszego do najdroższego.
- Platinet PCAPCHC – cena 105 zł
- Philips GoPure Compact 100 AirMax GPC10MXX1 – cena 119 zł
- Eberg Mia – cena 159 zł
- TCL TKJ5F – cena 189 zł
- Warmtec AP GO – cena 199 zł
- Iroad iAir – aktualnie niedostępny
- Welltec APH35 – 240 zł
- Xiaomi 70MAI Car Air Purifier – cena 449 zł
- Sharp UJ-GC20E-B/N/P – cena 499 zł
- LIFAair LAC90 – cena 1399 zł
- LIFAair LAC100 – cena 1599 zł
Platinet PCAPCHC
Platinet PCAPCHC to najtańszych oczyszczacz powietrza w naszym zestawieniu, ale pod względem wydajności wypada lepiej od wielu droższych propozycji. W wyższej z dwóch dostępnych prędkości wynosi ona 40 m³/h.
Zanieczyszczenia usuwane są przez:
- filtr wstępny – zatrzymuje duże zanieczyszczenia, głównie kurz i sierść,
- filtr HEPA E11 – wyłapuje pyły zawieszone, alergeny, bakterie i wirusy,
- filtr węglowy – oczyszcza powietrze ze szkodliwych gazów i eliminuje brzydkie zapachy,
- jonizator – wspomaga usuwanie niektórych zanieczyszczeń, w tym pyłków roślinnych.
W oczyszczaczu nie zabrakło czujnika zanieczyszczeń i trybu automatycznego. Niestety producent nie określił rodzaj sensora ani zależności pomiędzy stężeniem zanieczyszczeń a trybem pracy. W zestawie znalazła się ładowarka samochodowa.
Marka | Platinet |
Model | PCAPCHC |
Cena | 105 zł |
Wydajność | 40 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Zintegrowany filtr PCAPF 30 zł, żywotność: 3000 godzin (Ceneo.pl) |
Głośność | 42 dB |
Rekomendowany sposób montażu | Brak zaleceń |
Moc | Brak danych |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V |
Wymiary | Brak danych |
Philips GoPure Compact 100 AirMax GPC10MXX1
Pierwszy oczyszczacz powietrza do samochodu marki Philips wyposażony jest w trzy filtr:
- wstępny, który wychwytuje duże cząsteczki,
- HEPA, eliminujący pyły zawieszone, sierść, pyłki, roztocza, pleśń, bakterie i wirusy,
- HESA, usuwający z powietrza szkodliwe gazy.
Kierowca nie musi pamiętać o włączeniu oczyszczania, ponieważ Philips GoPure Compact 100 AirMax uruchamia się automatycznie wraz z zapłonem samochodu. Sprzęt został wyposażony w tryb automatyczny, a więc samodzielnie dostosowuje prędkość filtracji do stanu powietrza w pojeździe.
Z informacji zaprezentowanych przez producenta wynika jednak, że Philips GoPure Compact 100 AirMax nie ma czujników jakości powietrza, a w trybie auto pod uwagę brane jest np. przebywanie w korku oraz inne czynniki, które mogą wpłynąć na pogorszenie jakości powietrza.
Według firmy Philips wydajność urządzenia (12 m³/h) pozwala na usunięcie zanieczyszczeń w ciągu 13 minut, jednak dokładny czas oczyszczania uzależniony jest od stanu powietrza wewnątrz samochodu.
Oczyszczacze powietrza do samochodu Philips GoPure dają szerokie możliwości montażu. Można je umieścić np. na podłokietniku albo zagłówku.
Marka | Philips |
Model | GoPure Compact 100 AirMax GPC10MXX1 |
Cena | 119 zł |
Wydajność | 12 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Koszt wymiany i żywotność filtrówZintegrowany filtr Philips GSF120X110X1 69 zł, żywotność: b.d. (Allegro.pl) |
Głośność | 40-50 dB |
Rekomendowany sposób montażu |
|
Moc | 3 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V, kabel 4 m |
Wymiary | 7,6 x 17,6 x 7,3 cm |
Eberg Mia
Eberg Mia to jeden z najtańszych oczyszczaczy samochodowych dostępnych na polskim rynku. Jego wydajność wynosi 25,5 m³/h – to niezbyt dużo, ale więcej niż w przypadku niektórych droższych urządzeń. Na korzyść tego oczyszczacza przemawia także kilkustopniowy proces oczyszczania powietrza. Eberg Mia został wyposażony w:
- filtr wstępny skuteczny w walce z dużymi zanieczyszczeniami,
- filtr HEPA, który usuwa pyły zawieszone, alergeny, wiele bakterii i wirusów,
- warstwę filtra węglowego, pochłaniającą zanieczyszczenia gazowe,
- warstwę antybakteryjną,
- jonizator.
Oczyszczacz samochodowy marki Eberg może samodzielnie sterować tempem filtracji. Za kontrolę stanu powietrza odpowiada czujnik LZO. Ponadto urządzenie informuje o aktualnej czystości powietrza za pośrednictwem kolorowego wskaźnika (niebieski oznacza niskie stężenie zanieczyszczeń, żółty umiarkowane, a czerwony wysokie).
Migoczące czerwone światło w połączeniu z sygnałem dźwiękowym oznacza natomiast, ze nadszedł moment na wymianę filtra. Jego przewidywana żywotność wynosi od 3 do 6 miesięcy (producent zaleca wymianę po maksymalnie 5 miesiącach).
Marka | Eberg |
Model | Mia |
Cena | 159 zł (Ceneo.pl) |
Wydajność | 25,5 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów |
15 zł, wymiana co 3-6 miesięcy |
Rekomendowany sposób montażu | B.d. |
Głośność | Do 52 dB |
Moc | ≤3 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V |
Wymiary | 6,5 x 6,5 x 18,5 cm |
TCL TKJ5
Oczyszczacz powietrza TCL KJ5F to oczyszczacz samochodowy 12 m³/h. Zastosowany w nim filtr HEPA zapewnia skuteczną ochronę przed pyłami zawieszonymi oraz alergenami wziewnymi. Urządzenie zostało wyposażone w czujnik PM2,5, dzięki któremu może samodzielnie sterować tempem filtracji.
Wentylator oczyszczacza TCL KJ5F został przystosowany do pracy w dwóch prędkościach. O aktualnym stanie powietrze urządzenie informuje za pośrednictwem kolorowego wskaźnika. Oczyszczacz jest zasilany z gniazdka samochodowego.
Marka | TCL |
Model | KJ5F |
Cena | 189 zł |
Wydajność | 12 m³/h |
Rodzaj filtrów |
HEPA E12 |
Koszt wymiany i żywotność filtrów | 44 zł, wymiana raz w roku (Ceneo.pl) |
Rekomendowany sposób montażu | B.d. |
Głośność | 28-55 dB |
Moc | 3 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V |
Wymiary | B.d. |
WARMTEC AP GO
Warmtec AP GO to urządzenie, które może pełnić funkcję oczyszczacza samochodowego oraz tzw. oczyszczacza biurkowego. Jest to możliwe dzięki dwóm zasilaczom: zwykłemu, przystosowanemu do gniazdka 230 V oraz drugiemu, samochodowemu. Urządzenie zostało wyposażone w:
- filtr wstępny, wychwytujący duże zanieczyszczenia,
- filtr HEPA klasy H13, który zatrzymuje m.in. pyły zawieszone i alergeny wziewne,
- filtr węglowy, odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z gazów i brzydkich zapachów,
- jonizator, który ułatwia usuwanie niektórych zanieczyszczeń.
Maksymalna wydajność oczyszczacza Warmtec AP GO to 35 m³/h. Wentylator urządzenia pracuje w dwóch prędkościach. Oczyszczacz może samodzielnie nimi sterować, ponieważ został wyposażony w tryb automatyczny z czujnikiem TVOC (czyli LZO).
O aktualnym stanie powietrza Warmtec AP GO informuje za pośrednictwem dwukolorowego wskaźnika, w którym niebieski kolor oznacza dobrą jakość powietrza, a czerwony złą. Montaż oczyszczacza w samochodzie ułatwiają taśmy samoprzylepne.
Dopuszczalne jest umieszczenie urządzenia w różnych miejscach, np. na desce rozdzielczej, środkowej konsoli lub zagłówku. Warmtec AP GO dostępny jest w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i białej.
Marka | Warmtec |
Model | AP GO |
Cena | Czarny 199 zł Biały: 199 zł |
Wydajność | 35 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Kaseta filtracyjna wymieniana raz w roku, cena 29 zł (Ceneo.pl) |
Rekomendowany sposób montażu |
|
Głośność | Do 48 dB |
Moc | 5 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V, gniazdko 230 V |
Wymiary | 18 x 3,2 x 18 cm |
Czarny
Biały
Welltec APH35
Welltec APH35 to małe urządzenie, który można wykorzystywać zarówno w roli oczyszczacza samochodowego, jak i biurkowego. Producent dołączył do niego dwa zasilacze, dostosowane do napięcia 12 V i 230 V.
CADR w wyższej z dwóch dostępnych prędkości pracy wynosi 35 m³/h. W oczyszczaczu znalazły się:
- filtr wstępny, który zatrzymuje duże zanieczyszczenia,
- filtr HEPA klasy H13, wychwytujący pyły zawieszone, alergeny wziewne, bakterie i wirusy,
- filtr węglowy, którego zadanie polega na usuwaniu gazów i brzydkich zapachów,
- jonizator, ułatwiający eliminację niektórych zanieczyszczeń.
W Welltecu APH35 znalazł się czujnik zanieczyszczeń (określany jako czujnik cząsteczek), który umożliwia pracę w trybie automatycznym. W trybie auto wykorzystywane są dwie prędkości oraz tryb czuwania, uruchamiany przy dobrej jakości powietrza. Urządzenie informuje użytkownika o stanie powietrza poprzez wskaźnik kolorystyczny. Niestety producent nie podaje zależności pomiędzy stężeniem zanieczyszczeń a prezentowanym kolorem.
Marka | Welltec |
Model | APH35 |
Cena | 240 zł |
Wydajność | 35 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Filtr zintegrowany w cenie 98 zł, b.d. wymiana co 6-24 miesiące (Ceneo.pl) |
Głośność | 27-40 dB |
Rekomendowany sposób montażu | Brak zaleceń |
Moc | Brak danych |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V i 230 V |
Wymiary | 22 x 19 x 5 cm |
Xiaomi 70MAI Car Air Purifier
Samochodowym oczyszczaczem powietrza Xiaomi 70MAI Car Air Purifier, podobnie jak domowymi urządzeniami tej marki, można sterować za pomocą aplikacji Mi Home lub panelu. W oryginalnym wyposażeniu jest obecny filtr HEPA, ale brakuje węgla aktywnego. Można jednak zakupić wymienny filtr, który obejmuje dwa elementy (HEPA + filtr węglowy). Sugerujemy skorzystanie z takiego rozwiązania, aby oprócz cząsteczek stałych urządzenie wychwytało również szkodliwe gazy.
W oczyszczaczu samochodowym Xiaomi 70MAI Car Air Purifier znalazł się czujnik pyłów zawieszonych PM2,5. O aktualnej jakości powietrza w aucie informuje mały kolorystyczny wskaźnik umieszczony w przedniej części obudowy. Wykorzystuje on trzy kolory: zielony, żółty i czerwony. Dokładne stężenie PM2,5 można sprawdzić za pośrednictwem aplikacji.
Marka | Xiaomi |
Model | 70MAI Car Air Purifier |
Cena | 449 zł |
Wydajność | 52 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Filtr HEPA z węglem aktywnym w cenie 79 zł, b.d. o żywotności (Ceneo.pl) |
Głośność | Od 37,1 dB |
Rekomendowany sposób montażu | Na desce rozdzielczej albo podłokietniku |
Moc | Brak danych |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V |
Wymiary | 17,5 x 17,5 x 7 cm |
Iroad Air
Iroad iAir to oczyszczacz samochodowy dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: białej oraz czarnej. Za usuwanie zanieczyszczeń odpowiadają 3 filtry:
- wstępny, który zatrzymuje duże zanieczyszczenia,
- HEPA, odpowiedzialny za wychwytywanie pyłów zawieszonych PM1, PM2,5 i PM1o, alergenów, bakterii i wirusów,
- węglowy, który pochłania szkodliwe gazy.
W oczyszczaczu Iroad iAir znalazły się czujniki PM2,5 i LZO, a także temperatury i wilgotności powietrza. Na uwagę zasługuje sposób montażu. Producent rekomenduje ulokowanie urządzenia w pojemniku na kubek. W zestawie znajduje się specjalny uchwyt, dzięki któremu taka instalacja oczyszczacza nie spowoduje utraty miejsca na kubki z kawą czy herbatą.
Marka | Iroad |
Model | iAir |
Cena | Aktualnie niedostępny, ostatnia cena 249 zł |
Wydajność | 60 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Filtr HEPA z węglem aktywnym w cenie 60 zł, b.d. o żywotności (Ceneo.pl) |
Głośność | Od 32 dB |
Rekomendowany sposób montażu | W pojemniku na kubek |
Moc | 3,2 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12 V, kabel 1,5 m |
Wymiary | 11,2 x 11,2 x 13,6 cm |
Sharp UJ-GC20E-B/UJ-GC20E-N/UJ-GC20E-P
Samochodowy oczyszczacz powietrza Sharp UJ-GC20E-B został wyposażony w filtr wstępny oraz w technologię Plasmacluster Ion, która w domowych oczyszczaczach powietrza wspomaga proces oczyszczania powietrza z wirusów, bakterii i grzybów. Niestety, filtr wstępny i jonizacja powietrza nie usuwają najgroźniejszych zanieczyszczeń.
Oczyszczacz pracuje w trzech prędkościach. Może samodzielnie sterować tempem filtracji, ponieważ został wyposażony w czujniki kurzu i brzydkiego zapachu oraz tryb automatyczny. Na uwagę zasługują niewielkie rozmiary i energooszczędność sprzętu. Oczyszczacz UJ-GC20E-B jest dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: CZARNEJ (Sharp UJ-GC20E-B), ZŁOTEJ (Sharp UJ-GC20E-N) i RÓŻOWEJ (Sharp UJ-GC20E-P).
Marka | Sharp |
Model | UJ-GC20E |
Cena | Czarny: 499 zł Złoty: 599 zł Różowy: 499 zł |
Wydajność | B.d. |
Rodzaj filtrów | Filtr wstępny |
Koszt wymiany i żywotność filtrów | B.d. |
Rekomendowany sposób montażu | B.d. |
Głośność | ≤ 45 dB |
Moc | 1,8 W |
Sposób zasilania | Akumulatorowe |
Wymiary | 7,4 x 16,2 x 7,4 cm |
Czarny
Złoty
Różowy
LIFAair LAC90
LIFAair LAC90 to jeden z dwóch wysoce wydajnych oczyszczaczy samochodowych fińskiej marki. Jego CADR wynosi 90 m³/h. W skład systemu filtrującego wchodzą:
- filtr wstępny, który zatrzymuje duże zanieczyszczenia (filtrem wstępny jest pokrywa oczyszczacza)
- filtr HEPA, odpowiedzialny za wychwytywanie pyłów zawieszonych, alergenów, bakterii i wirusów,
- węgiel aktywny, pochłaniający szkodliwe gazy.
W urządzeniu znalazły się czujniki PM2,5 i CO2, a także temperatury i wilgotności. Dwutlenek węgla w nadmiarze powoduje senność, dlatego jego wysokie stężenie prowadzi do uruchomienia alarmu. Oczyszczacz powietrza LIFAair LAC90 można łatwo zamontować za zagłówkiem. Dodatkowe zalety stanowią czujnik zużycia filtrów oraz 32 prędkości filtracji.
Marka | LIFAair |
Model | LAC90 |
Cena | 1399 zł |
Wydajność | 90 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Zintegrowany filtr Filtr LAD02, wymiana co 1 rok, cena 99 zł (Ceneo.pl) |
Rekomendowany sposób montażu |
|
Głośność | 25-42 dB |
Moc | 7 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12- 14,4 V |
Wymiary | 41 x 19 x 7,5 cm |
LIFAair LAC100
LIFAair LAC100 to samochodowy oczyszczacz powietrza wyposażony trójwarstwowy filtr, w skład którego wchodzą:
- filtr wstępny, odpowiedzialny za wychwytywanie dużych zaniecyzszczeń (funkcję filtra wstępnego pełni tutaj pokrywa oczyszczacza)
- filtr HEPA, zatrzymujący drobne cząsteczki stałe,
- warstwa węgla aktywnego, pochłaniająca szkodliwe gazy i zapachy.
CADR oczyszczacza to 100 m³/h. Urządzenie ma niemal bezstopniową regulację tempa filtracji, gdyż do wyboru są aż 32 prędkości.
Dzięki wbudowanym czujnikom PM2.5 i CO2 LIFAair LAC100 jest w stanie samodzielnie dopasować swoje ustawienia do aktualnego stanu powietrza. Informacje zebrane przez sensory prezentowane są na wyświetlaczu LED, na którym można też sprawdzić procentowe zużycie filtra (jego żywotność szacowana jest na rok). Dodatkowo obecne są tu mierniki temperatury i wilgotności powietrza.
Jeśli stężenie CO2 będzie bardzo wysokie, oczyszczacz LIFAair LAC100 uruchomi alarm, ponieważ nadmiar dwutlenku węgla w powietrzu bywa przyczyną zasypiania za kierownicą. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o montażu za zagłówkiem.
Marka | LIFAair |
Model | LAC100 |
Cena | 1599 zł |
Wydajność | 100 m³/h |
Rodzaj filtrów |
|
Koszt wymiany i żywotność filtrów | Zintegrowany filtr Filtr LAD02, wymiana co 1 rok, cena 99 zł (Ceneo.pl) |
Rekomendowany sposób montażu |
|
Głośność | 25-42 dB |
Moc | 7 W |
Sposób zasilania | Gniazdko 12- 14,4 V |
Wymiary | 41 x 19 x 7,5 cm |
Na co zwrócić uwagę wybierając samochodowy oczyszczacz powietrza?
Podstawową rolę odgrywają trzy kwestie.
1. Rodzaj wykorzystywanych technologii
Dobry oczyszczacz powietrza do samochodu powinien być wyposażony w filtry eliminujące różne rodzaje zanieczyszczeń, a więc idealnym rozwiązaniem jest połączenie technologii HEPA (usuwa pyły zawieszone, alergeny, wirusy i bakterie) i filtra węglowego (pochłania LZO i inne zanieczyszczenia gazowe). Nie polecamy samych urządzeń z samym jonizatorem, gdyż jonizacja nie wystarcza do wyeliminowania groźnych zanieczyszczeń.
2. Wydajność
Wydajność o tempie usuwania zanieczyszczeń, zatem im jest wyższa, tym lepiej.
3. Sposób montażu
Warto pamiętać o tym, że wszelkie przedmioty obecnie w aucie podczas wypadku drogowego lub gwałtownego hamowania zostają wprowadzone w ruch, a więc mogą spowodować groźne uszkodzenia ciała. Aby wyeliminować takie zagrożenie, zaleca się przeanalizowanie konstrukcji oczyszczacza i sposobu zasilania, od czego uzależnione są możliwe sposoby montażu. Dobrym rozwiązaniem będzie przymocowanie urządzenia na zagłówku.
Czym trujemy się w autach?
Zanieczyszczania komunikacyjne to nie tylko substancje obecne w spalinach samochodowych, ale i pył pochodzący z opon i układu hamulcowego. W rezultacie pojazdy silnikowe są źródłem:
- tlenków azotu, które uszkadzają płuca, zaburzają transport tlenu we krwi i podwyższają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych,
- dwutlenku siarki, wywołującego choroby układu oddechowego, w tym zapalenie oskrzeli,
- tlenku węgla, którzy po połączeniu z hemoglobiną utrudnia transport tlenu,
- związków organicznych, wśród których znajdują się substancje o działaniu rakotwórczym, np. formaldehyd i benzen,
- pyłów zawieszonych, odpowiedzialnych za liczne choroby dróg oddechowych oraz układu sercowo-naczyniowego i nerwowego.
Dokładna ilość zanieczyszczeń emitowanych podczas jazdy uzależniona jest od typu silnika oraz od wieku pojazdu.
Przeciętny wiek samochodów poruszających się po polskich drogach wynosi 13 lat, co oznacza, że znaczna część pojazdów została dopuszczona do użytku przed wejściem w życie normy EURO 4 z 2006 r.
Poprzednia norma EURO 3 jest o pięć lat starsza. Według badań samochody spełniające określone w niej wymogi i wyposażone w silniki benzynowe na 1 przejechany km emitują: 0,072 g tlenków azotu oraz 0,001 g pyłów zawieszonych. W przypadku aut z silnikami typu diesel wyniki te są jeszcze gorsze, gdyż wynoszą odpowiednio 0,687 g oraz 0,028 g.
Zależność pomiędzy ilością wytworzonych toksyn a wiekiem pojazdu i rodzajem silnika prezentują poniższe wykresy:
Testuję i recenzuję oczyszczacze oraz nawilżacze powietrza. Ponadto analizuję zagadnienia związane z jakością powietrza i jej wpływem na zdrowie, co pozwala mi tworzyć artykuły poradnikowe, w których doradzam czytelnikom, jak dbać o powietrze, a więc także i o siebie oraz swoich bliskich.
Oskar Jaworski
Dzień dobry, zapytam wprost – który obecnie oczyszczacz jest NAJLEPSZY do samochodu? Jestem alergikiem, stosuje najlepsze filtry kabinowe (z węglem, jonami srebra itp. od boscha filter+), ale nadal w okresie pylenia dużo kicham w aucie, oczy łzawią itp a spędzam w nim dużo czasu. Dodatkowo w zimę meczy oczywiście smog itp. więc zależy mi na najlepszym oczyszczaczu, możecie coś obecnie polecić? Pozdrawiam serdecznie
koshmaar
Kupiłem Eberg Mia niecałe 2 lata temu, od od kilku tygodni miało coraz większe problemy we włączaniu się, aż w końcu przestało się włączać zupełnie. Na początku myślałem że to kabel nie jest włożony do końca, że luzuje się itp. ale teraz jakkolwiek się go nie włoży, urządzenie nie startuje. Ciekawe co na to dystrybutor.
Patryk123
Fajne zastawienie oczyszczaczy jednak wszystkie są „duże”. Szukałem czegoś mniejszego i efektywnego. Znalazłem tą aukcje na allegro, całkiem dobre opinie i wchodzi w gniazdo zapalniczki.
https://allegro.pl/oferta/oczyszczacz-jonizator-powietrza-do-samochodu-usb-10669609684
Łukasz Rajzer
Taki jonizator nie oczyści Ci powietrza z cząstek smogowych czy alergenów. Nie ma też żadnej opcji na likwidację zapachów w 10 sekund. To ściema!
Testujemy od kilku lat oczyszczacze z jonizatorami i skuteczność jonizacji w usuwaniu zapachów i cząstek jest mała. To raczej miły dodatek. Jony mogą powodować, że cząstki lepiej się „kleją”, ale w przypadku oczyszczacza samochodowego bez filtrów, to do czego one mają się kleić? Do tapicerki i podsufitki?
Urządzenia z filtrem typu HEPA i węglem aktywnym o wiele sensowniejszym rozwiązaniem.
Do tego dochodzi jeszcze sposób dystrybucji jonów. Bez wiatraka duże skupienie jonów występuje blisko urządzenia, ale już dalej może być setki razy mniejsze.
Daimonion
Kupiłem właśnie LIFAair LAC90 (był w promocji w tym tygodniu), może warto go dodać do listy, relatywnie jest sporo tańszy od LAC100, a ma podobne parametry, nie ma tylko czujnika dwutlenku węgla (ale przecież to od razu czuć, gdy nie ma tlenu…); jest też subiektywnie ładniejszy (powleczony materiałem w kolorze szarym). Przy średnim krakowskim smogu jesienią (PM2.5 ok. 40-45) daje radę w aucie przy nawiewie włączonym na 1, przy większym już niekoniecznie, a przecież bywa, że mamy na południu wartości przekraczające 100 μg/m^3. Przy obiegu zamkniętym czyści powietrze bardzo szybko, no ale ile można wytrzymać przy obiegu zamkniętym, nie dusząc się… tak że nie wiem, na ile oczyszczacze samochodowe w ogóle mogą się sprawdzić przy większym smogu nawet przy największej wydajności (CADR 90 to zdecydowanie górny zakres tych urządzeń). Niestety tryb auto jest niemal bezużyteczny – we wszystkich oczyszczaczach samochodowych LIFAair jest ustawiona chińska norma PM 2.5, tj. 35 mikrogramów / m^3. Sam oczyszczacz jest produkowany w Chinach, chińska jest cała dokumentacja w pudełku, więc *fińska* jakość to w tym wypadku reklama, która mogłaby uchodzić za literówkę…
Daimonion
Jeszcze jedno pytanie: czy wiadomo, jaki filtr HEPA ma ww. oczyszczacz LIFAair? Nigdzie nie znalazłem informacji o rodzaju filtra HEPA (H13? a może jednak któryś EPA?), a wiem, że producenci często traktują dość umownie tę nazwę.
Łukasz Rajzer
Klasy filtrów w oczyszczaczach mają przede wszystkim znaczenie marketingowe. Różnice między E11, E12 czy H13 są pomijalne w praktycznym zastosowaniu, bo wynoszą nie więcej niż 5% dla cząstek o rozmiarze 0,3 mikrona. Większe i mniejsze cząstki, więc PM1, PM2.5, PM10 są usuwane skuteczniej.
W LifaAir stawiałbym na E12, bo nawet w oczyszczaczach domowych LifaAir używała do tej pory E12, co pozwalało finalnie realizować większą moc oczyszczacza przy mniejszym hałasie.
Filtry H13 mocno ograniczają przepływ, więc wentylator potrzebuje większego sprężu, by przetłoczyć powietrze.
W tym samym urządzeniu zastosowanie H13 zamiast E11 daje wolniejsze tempo oczyszczania (na bazie pomiarów z naszego labu dla cząstek PM2.5) o około 10%-15%.
Daimonion
Dziękuję za odpowiedź (na pozostałe pytania również). Wiem, że w przypadku E12/H13 różnice są pomijalne poza przemysłem, ale zakładam, że 5% (E11) przy alergii i astmie może już robić różnicę… oczywiście niewychodzenie z domu w smogowe dni pewnie robi większą. 😉
E12 byłoby rozsądnym kompromisem. Póki co jeszcze trudno mi uzasadnić tak duży wydatek na oczyszczacz samochodowy, ale nie widać niczego o sensownych parametrach, zwł. CADR, poza LIFAair, Xiaomi i iRoad (ten ostatni właśnie zamówiłem i postaram się przetestować w realnym użyciu, choć obawiam się dopasowania do otworów na kubki w mniejszym aucie niż to na zdjęciach marketingowych).
Miałem do tej pory dwa oczyszczacze-jonizatory w aucie, w tym Eberg Mia, moim zdaniem bezużyteczne — jonizacja w tak małej przestrzeni bardzo szybko sprawia, że człowiek staje się przesadnie pobudzony (poddenerwowany), a powietrze jak śmierdziało, tak śmierdzi.
Łukasz Rajzer
Nie. Te 5% nie robi żadnej różnicy. Dlaczego?
1. Po pierwsze te 5% dotyczy konkretnego rozmiaru cząsteczki. Mniejsze i większe są wyłapywane lepiej. W przypadku alergenów i E11 i H13 wyłapie ich tyle samo.
2. Powietrze się miesza. Do oczyszczacza wpada powietrze, które z niego już wyszło i pomieszało się z brudnym. Wychodząc czyste miesza się z brudnym. Ogólnie przyjmuje się, że oczyszczacz potrafi ogarnąć 3 razy powietrze z całego pomieszczenia w ciągu godziny.
Zdecydowanie ważniejszy jest CADR lub po prostu ilość powietrza przepuszczonego przez filtry. Tu 10% więcej niweluje jakkolwiek różnice w jakości HEPA.
A w przypadku samochodów, to kubeczki mają mniejszy sens niż modele na podszybie, bo w aucie powietrze wędruje z kratek na tył samochodu. Czym dalej mamy punkt oczyszczający, tym bardziej musimy zamykać obieg powietrza, by czyste powietrze mogło trafić do kierowcy.
Zdecydowanie warto zbadać możliwości zakupu lepszego filtra kabinowego, lub jeśli auto pozwala modyfikację układu, by powietrze było czyszczone już na wlocie.
Co ciekawe zamknięcie obiegu w aucie i włączenie mocniejszej cyrkulacji w wielu modelach aut pozwala wykorzystać filtr kabinowy jako filtr cząstek 🙂
Daimonion
Nie sądzę, żeby moje auto miało szczelność modeli premium, więc pierwsze ograniczenia są na tym etapie (nie korzystam zresztą często z auta). Mam zamontowane teraz nowe filtry węglowe, ale one nie zatrzymują smogu. Swojego czasu próbowałem szukać informacji o samochodowych filtrach cząstek stałych i możliwości zamontowania ich w miejsce normalnych filtrów auta, ale raczej konsensus w komentarzach był taki, że ze względu na ogromną ilość powietrza przechodzącą przez filtry kabinowe, nie ma to większego sensu, bo zapychałyby się bardzo szybko i niemal od razu trzeba by je było wymieniać. Ale może są tu jakieś możliwości…?
A swoją drogą, czy możemy liczyć w przyszłości na jakieś realne testy skuteczności oczyszczaczy samochodowych na stronie, z pomiarami?
Daimonion
Co Państwo sądzicie o oczyszczaczach iRoad iAir?
Łukasz Rajzer
Nie znamy tych oczyszczaczy samochodowych. Patrząc na wydajność mam wątpliwości co do „bezszelestnej pracy” i 32 dB. Założyłbym, że te 32 dB urządzenie generuje przy 1 prędkości.
Spróbujemy go przetestować.
Daimonion
Rzeczywiście, widzę, że sklep uzupełnił dane i teraz pokazuje się „min 32dB max 64dB” w opisie.
Łukasz Rajzer
To już są realne dane.
Daimonion
A swoją drogą, czy macie Państwo jakieś informacje nt. dostępności ww. oczyszczacza Xiaomi w Polsce? Szukałem tego modelu, ale nie tak łatwo go znaleźć…
Łukasz Rajzer
Nie znajduję tego modelu teraz w PL.
Lena
Pytanie: Jak sie jezdzi z takim oczyszczaczem samochodowym: na zamknietym czy otwartym obiegu powietrza? Na otwartym – watpie aby byl sens, bo wpadajace powietrze pelne spalin, w tym samym czasie jest juz praktycznie wdychane przez nas… Na chlopski rozum.
Ranking Oczyszczaczy
Dzień dobry,
zdecydowanie radzimy użytkowanie oczyszczacza przy otwartym obiegu, można go minimalizować, ale powinien być otwarty. Zamknięty obieg przez dłuższy czas powoduje zwiększenie stężenia CO2, a to z kolei przyczynia się do większej senności.
Zamykamy tylko incydentalnie, np. gdy stoimy za wyraźnym kopciuchem.